Sunday, August 18, 2013

PROSES PENANAMAN


saya dah lama pikir nak tanam pokok pisang tapi tanah je takde.. sampailah adik saya  menanam pokok getah yang baru.. dia ada tanah 6 ekar.. tapi dia buat dalam 4 ekar je..2 ekar lagi simpan buat modal.... jadi saya mintaklah nak tanam pisang.. muat kot dalam 400 pokok... lagipun nak tunggu hasil getah 7 tahun lagi...kalo dia bagi saya tanam pisang kurang2 dapatlah komisyen dia sikit....hehehe..
tanah teres 4 ekar



untuk permulaan tanaman saya banyak bertanya orang yang mengusahakan pisang... orang-orang tua, membaca web pertanian dan lain2..sambil2 tu bertanyakan benih anak pisang yang sesuai untuk diambil..

banyak juga la saya tanya,sampailah saya berjumpa dengan seorang petani ni. dia dah makan hasil pisang hampir 20tahun..

 kira banyak la pengalaman yang dia ada.. namanya abang pin....lupa nak amik gambar dia..nnt lah kalu free saya masukkkan gambar dia..

saya banyak menimba ilmu dengan abang pin ni. termasuklah benih anak pisang pun saya amik dengannya..

kebun abang pin


anak pisang jelai berangan

nasik baik saya ada seorang pembantu.. tu dia kat atas tengah korek lubang... adik ipar... nasib ler kena dera dekat abang ipar....kah kah kah...


anak pisang kebatu


untuk permulaan penanaman, saya amik anak pokok pisang jelai berangan dan pisang kebatu je dulu.. ada lah dalam 100 pokok.. tak banyak.. 
gambar tu anak pokok pisang yang aku amik pada hari pertama.. guna motor je.. ..senang guna motor sebab tak jauh... ye la,nak guna kereta takde kereta.. tunggu jual pisang ni la baru boleh beli..hehe.. InsyaALLAH... kayuh pelan2..

Alhamdulillah... dah siap tanam 22 pokok pada hari pertama... almaklumlah saya tanam pokok pisang ni masa bulan puasa.. dapat tanam sikit je...penat beb.. takpe orang tua kata sikit2 lama2 jadi bukit...betul tak??..

hari kedua pula saya pegi amik anak pisang nangka pula... tu dia anak benih... abang pin suruh amik anak yang dah besar.. tapi potong sekerat kat batangnya..pokok akan tumbuh lain..

anak pisang nangka

batangnya lebih kurang besar paha aku..lubang pun kena gali dalam lah sikit.. separas lutut..

menanam anak pokok pisang nangka

siap juga akhirnya tanam pokok pisang sebanyak 150 pokok... projek disambung selepas raya... 


muka penat

selepas menyambut hari raya hingga raya ke5..tangan rasa dah gatal nak pegang cangkul..
raya ke6 saya kembali ke kebun pisang.. 

kerja macam biasa.. pagi  ambil anak pisang dulu, dan bawa ke kebun....ambil kat kebun abang pin lagi.. 

kali ni saya pegi pagi dan petang mengambil anak pisang.. semuanya dalam 300 anak pokok pisang...penat juga gali anak pisang ni..

di bantu pula oleh abang dan kakak saya menolong menyiapkan projek ni.. tu dia kakak dan abang saya menanam pokok.. 


kakak dan abang

kakak dan abang

kerjasama adik beradik katakan... lupa plak nak citer masa tanam tu kena letak racun peladang.. taknak bagi terkena serangan oleh serangga atau anai2... 
gambar tu kakak saya tengah pegang racun peladang tu... 


nak dijadikan cerita lagi, saya ada berjumpa dengan seorang lagi pekebun pisang.. namanya mat kasim.. dia ada kebun pisang seluas 12 ekar,,.perh..boleh tahan.. tak tahu lah berapa ribu pokok boleh tanam...

 setiap minggu ber tan2 pisang di jual..pendapatan dia boleh tahan lah.. bayangkan kalo satu tandang tu boleh jual dengan harga rm30...kira lah kalu 1000pokok.. banyak beb... boleh jadikan inspirasi ni.. insyaALLAH satu masa... 
saya sekarang tengah kumpul duit nak beli tanah..(angan2 je)..hehehe...

 mat kasim ni bagitahu.. untuk anak cepat membiak dan segar.. dia suruh ambik anak benih umbisi... umbisi ni akan mengeluarkan anak yang cepat besar dan banyak bercambah..

umbisi dan anak pokok pisang

tapi saya rasa yakin dengan mat kasim tu.. saya tengok anak kat umbisi banyak tumbuh.. dia suruh belah je umbisi tu berapa kita nak belah...biasanya satu umbisi tu bolehlah belah 6-10.. anak pokok pisang akan tumbuh kat umbisi tu... lagi ringan nak bawa dalam guni...

Alhamdulillah..selama seminggu saya,adik , kakak dan abang bertungkus lumus menanam pokok pisang untuk fasa pertama akhirnya dapat juga siapkan hampir 350 anak pokok pisang.. nak siap cepat sebab banyak lagi projek lain yang kena buat...


pokok kecik tak nampak sangat.. nantilah bila pokok besar sikit boleh lah tengok tersusun rapi..

adik iparku bergaya dengan cangkul

Alhamdulillah... siap juga fasa pertama anak pokok pisang sebanyak 350 pokok.. banyak lagi ruang 4 ekar tu... nanti lah kita sambung lagi... 
cerita ni pon belum habis lagi... nanti sambungannya bila free...  mana2 rakan yang nak benih pisang boleh je tel di talian 011-29338727(pok lea)...  mana la tau bleh kongsi pengalaman.. saya pun tak reti sangat bab ni.. baru belajar.. kalu nak beli buah pisang tu tunggu 9 bulan lagi lah.. tapi dah ada satu kedai booking nak tempah pisang.. insyaALLAH... kalu hasil ni menjadi... jadi tokey pisang kecil-kecilan la....
 hehe.. salam...






6 comments:

  1. Terima kasih dengan info..saya nak tanam 10 pokok jer..keep blogging..

    ReplyDelete
  2. Saya tanam pokok pisang lang.... 600 pokok.... dah siap tanam... Nnt boleh lah kita share...

    ReplyDelete
  3. Saya tanam pokok pisang lang.... 600 pokok.... dah siap tanam... Nnt boleh lah kita share...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, tuan punya ladang di belah mana..boleh ke saya ke ladang untuk menimba ilmu

      Delete
  4. Sye bru nk mula tanam pisang nangka blan 10 ni dlm 600 pokok..sye nk tnya berapa market utk pisang nangka kalau dijual borong setandan trima kasih..

    ReplyDelete
  5. Sye bru nk mula tanam pisang nangka blan 10 ni dlm 600 pokok..sye nk tnya berapa market utk pisang nangka kalau dijual borong setandan trima kasih..

    ReplyDelete